Ditt boende

Information om ditt boende

Här hittar du nyttig information för ditt boende. Nyheter från föreningen publiceras på vår webbplats och på anslagstavlan i huvudentrén och i hissen. Notis om nyheter och övrig information till bostadsrättsföreningens medlemmar skickas vanligtvis ut via mail.

Felanmälan

Vid frågor om fel i husets allmänna utrymmen vänder du dig först till styrelsen. Kontakta först styrelsen om något är fel i din lägenhet. Anlitar du ett företag för att åtgärda eventuella fel i den egna lägenheten kan du själv komma att behöva stå för kostnaden. Läs mer i stadgarna §26 som finns om vilken typ av underhåll och reparation som du som bostadsrättshavare ansvarar för.

Om något händer

Styrelsen har kontaktuppgifter till samtliga medlemmar i föreningen i det fall vi till exempel behöver gå ut med akut information eller om något händer. Om dina kontaktuppgifter förändras mejla dina nya kontaktuppgifter till styrelsen@frimuraren5.se eller lägg en lapp i föreningens brevlåda och ange namn, lägenhetsnummer, telefon och e-postadress. Tack på förhand!

Månadsavgift

Föreningen har kabelteve via Telia. Avgiften för detta ingår i din månadsavgift. I lägenheten finns även ett digitalt Telia fibernät, dock kan dosans placering variera mellan lägenheterna. Du kan via kundtjänsten på Telia beställa och själv betala för telefoni, bredband och digital-TV om du vill ha fler kanaler.
Betala gärna din avgift via autogiro eller E-faktura.

Om du som är medlem har frågor om avgiften, om överlåtelser, försenade avgifter, om fakturor eller registerfrågor, kontaktar du Riksbyggen, som sköter föreningens ekonomiska förvaltning. Du når deras kontaktservice via telefon, brev eller e-post.

Mitt Riksbyggen

Riksbyggen är vår ekonomiska förvaltare som hjälper föreningen med olika frågor som rör styrelsearbetet, årsredovisningar, revision med mera. Mitt riksbyggen är en kundportal där du som medlem i bostadsrättsföreningen kan hitta information som rör föreningen och din bostad. 

Du loggar in eller skapar ett konto med BankID eller e-postadress. Om du tidigare använt Riksbyggens kundwebb kan du använda samma kontouppgifter för att logga in på Mitt Riksbyggen.

Använd Google Chrome då det är den webbläsare som fungerar bäst när det gäller Mitt Riksbyggen. Om du använder Internet Explorer kommer du inte att kunna komma åt alla funktioner och tjänster på Mitt Riksbyggen.

Webbplats Mitt Riksbyggen

Städning

I föreningen har vi inte någon inhyrd städning av gemensamma utrymmen. Det belastar alltså inte din månadsavgift. Det är därför extra viktigt att vi alla hjälps åt att hålla vår innergård och trapphus i ordning. Vi har vanligtvis städdagar två gånger per år, våren och hösten. Tider för dessa meddelas i god tid innan. På städdagen bruka vi bland annat rensa rabatter, städa källarutrymmen och tvättstuga, olja in trädäcket på innergården och städar i soprummet. Städdagen brukar avslutas med korvgrillning om vädret tillåter. Dessutom finns det information och schema i hissen om löpande städning i gemensamma utrymmen. Varje våning har en månad i taget.
Vi alla ansvarar gemensam för snöskottningen. Skyfflar finns i utrymmet längst ner intill hissen.

Lägenhetsnummer

Anmäl rätt lägenhetsnummer till Skatteverket när du flyttar in.
Skatteverket har dock sitt eget system. När du flyttar in är det lägenhetsnumret som du ska ange på din flyttanmälan till Skatteverket. (Lägenhetsnumret står uppe till höger på din dörrs utsida.) Skatteverkets princip är denna:
• första siffran är 1
• andra siffran anger vilket våningsplan som lägenheten ligger på
• i vårt hus är tredje siffran X
• siffra nummer fyra anger vilken placering som lägenheten har på våningsplanet och räknas medurs från den dörr som ligger närmast när man kommer upp från trappan.

Nycklar och lås

Portkoden består av en fyrsiffrig kod som byts vid behov. Det finns två koder som du ska känna till, en för oss boende som gäller dygnet rund, samt en för hantverkare. Dessutom har vi koder för tidningsutbärning och annan service till huset.

Vi har i föreningen ett låssystem från iLoq. Nycklarna är programmerbara, vilket innebär att man bara har tillgång till sin egen lägenhet samt de gemensamma utrymmena och tappas någon nyckel bort går det att spärra den. Kontakta styrelsen om det skulle ske.

Behöver du fler nycklar än de du har? Mejla till styrelsen@frimuraren5.se så kontaktar vi dig för att få din nyckel så att vi kan programmera den. Vi behöver se din legitimation. Du betalar själv för köp av ny nyckel.

Elabonnemang

Abonnemang med elleverantör tecknar du själv. Här är det fritt att välja leverantör. När du kontaktar ett elbolag för att teckna abonnemang bör du ha ditt lägenhetsnummer till hands, det vill säga Skatteverkets fyrsiffriga lägenhetsnummer som står på din dörr.